Se salmens tekst:
142. Kom, følg i ånden med
Vælg melodi:
 Jacob Regnart 1576
00.00 / 00.00
Illustrationer af Bjørn Nørgaard - fra "Min første salmebog".

Se andre salmer

Salmer med samme
melodi(er)
Salmer af samme
forfatter(e)

Læs noter

Noter til salmeteksterne

Læs om forfatterne

Nikolaj Frederik Severin Grundtvig

FIND salmen



Søg på:
  • ord i titel eller tekst
  • nummer, komponist, forfatter
Avanceret søgning

Noter

vers

linjer

1

1. følg i ånden med – ved hjælp af forestillingsevne og fantasi / 2. færgested – er frit opfundet af Grundtvig, der vel har ræsonneret, at Johannes Døber må have opholdt sig på et sted, hvor han kunne få mange folk i tale.

2

2. vor drot – vor Herre / 4. livets kilde – Joh 4,14 (også 8).

3

1. Det gamle Testament – den gamle pagt mellem Gud og Israels folk, udtrykt i Loven, De ti Bud / 2. med Herrens lampe tændt – I Joh 5,35f. kalder Jesus Johannes Døberen for en lampe, der lyste en tid, men hans eget vidnesbyrd er større. Det er profeternes opgave, at være en lampe i natten, indtil morgenen bryder frem, 2 Pet 1,19 / 3. engle-manden – Johannes Døber, Mal 3,1. Matt 11,10.

4

1-2. Det nye Testament med lyset evig tændt – modbillede til 3; Kristus er det evige lys, Joh 1,1-9 / 3. som overstråler tiden – Kristus er det lys, som skinner gennem alle nætter og alle grave, Joh 1,5 / 4. står i Guds Søn ved siden – står, i skikkelse af Guds Søn, ved siden af den gamle pagt.

5

1. under sky – i det jordiske; modsat ‘over sky’ som Grundtvig bruger som synonym for Guds Himmel, se nr. 56.3, 343.3, 444.2, 700.6, 608.3. livets gåde – menneskelivets skabt­hed, forgængelighed, og evighedsmulighed i kraft af dåben.

6

1. støv – det forgængelige menneske, 1 Mos 3,19. ånd – Guds væsen / 3. tue – lille, ofte bevokset forhøjning i landskabet; her et billede på hele den beboede jord / 4. Himlens due – symbolet på Helligånden, Matt 3,17, bygger rede på jordens tue. Dåben betyder, at det himmelske forbindes med det jordiske, jordbundne, af kærlighed – hjertebånd (lin. 2).

7

2. vel – ganske vist. døber kun med vand – Joh 1,26-27 / 3. men peger dog med hånden – Joh 1,29-34, 35-37.

8

2. til herlighedens håb – Kol 1,27 / 3-4. hvor vandet sig med ilden forbinder i livskilden – poetisk udtryk for den samme tanke, som er formuleret i de foregående vers, at i dåben forenes Helligåndens himmelske ild (ApG 2,3) med jordisk vand til en livgivende kilde. Billedet er inspireret af Johannes Døbers forkyndelse af Kristus i Matt 3,11.

9

1-3. I dåbens ord … den ild med Ånd er lagt … skal under vandet brænde – billedet er spændt til bristepunktet; formodentlig bevidst. De konkrete elementer ild og vand er uforenelige, men som symboler holdes de sammen i kraft af Luthers lære om dåbens sakramente i Den lille Katekismus: „Dåben er ikke bare almindeligt vand, men den er vandet, indesluttet i Guds bud og forbundet med Guds ord.“ (Se gengivelsen af katekismen bag i salmebogen).
Kilde:
Jørgen Kjærgaard, Salmehåndbog bd. II, Det Kgl. Vajsenhus' Forlag 2003

Troen på Guds Søn - Jesu liv

142

Kom, følg i ånden med
© Det Kgl. Vajsenhus' Forlag
Mel.: Fryd dig, du Kristi brud

1

Kom, følg i ånden med
til Jordans færgested!
Her står Johannes Døber,
som Frelserens forløber.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

2

Her står i tjenerdragt
vor drot med Guddoms-magt,
vor frelsermand den milde,
hvis ord er livets kilde.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

3

Det Gamle Testament,
med Herrens lampe tændt,
er her i engle-manden1
lyslevende opstanden.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

4

Det Nye Testament,
med lyset evig tændt,
som overstråler tiden,
står i Guds Søn ved siden.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

5

Her mødes under sky
det gamle med det ny,
her løses livets gåde
i sandhed af Guds nåde.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

6

Imellem støv og Ånd
fornyes hjertebånd,
så rede sig på tue
vil bygge Himlens due.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

7

Den store engle-mand
vel døber kun med vand,
men peger dog med hånden
på dåb med Helligånden.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

8

Det er vor Herres dåb
til herlighedens håb,
hvor vandet sig med ilden
forbinder i livskilden.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

9

I dåbens ord og pagt
den ild med Ånd er lagt,
skal under vandet brænde
til alle dages ende.
Her ser du over dåben
Guds-husets dør stå åben.

Matt 3,13-17
N.F.S. Grundtvig 1853.

1 Johannes Døberen, Matt 11,10